Szabályok / játékleírás

A Cornhole-t kettő vagy négy játékossal játsszák egy pályán (vagy akár nyolcan, de az ritkább). A cél, hogy minél több cornhole zsákot bedobjanak a táblán lévő lyukba, vagy ha nem is esik be a lyukba, legalább a táblán maradjon a zsák.

A szabványos cornhole táblák kb. 60 cm széles és 120 cm hosszúak. (Lehet kapni 60x90cm-es táblát is, ami könnyebben szállítható, csomagtartóba is jobban befér, mi is olyanon kezdtünk játszani évekkel ezelőtt, hobbi játékra tökéletes az is.)

A tábla felső felén van egy kb. 15 cm átmérőjű lyuk, aminek a közepe kb. 23 cm-re van a tábla felső élétől. A tábla elülső éle kb. 10 cm magasan van a földtől, a hátsó éle kb. 34 cm-re - azaz a tábla döntött.

Bármennyien is játszanak, mindig 2 x 4 cornhole zsákkal folyik a játék egy pályán. A cornhole zsákok mérete kb. 15 x 15 cm és a súlyuk 450 gramm. Eredetileg kukorica szemekkel töltötték a zsákokat, manapság már valamilyen műanyag granulátummal.

A két cornhole táblát úgy kell lerakni egymással szemben, hogy az elülső élük között 8,23 méter (27 láb) távolság legyen. A játék első kipróbálásakor, vagy ha kisebb gyerekek játszanak akár közelebbről is lehet dobni a zsákokat, és amikor már biztosabban eltaláljuk a táblát, akkor érdemes egyre messzebbről dobni, amíg már a 8,23 méter távolság se okoz gondot.

A tábla elülső éle a képzeletbeli határvonal, ami elé már nem lehet állni/lépni dobáskor. A versenypályákon ki is van jelölve a dobózóna, ami kb. 90 cm széles (3 láb), és 120 cm hosszú (4 láb - a tábla teljes hossza) - hivatalosan ezen a dobózónán belül maradva kell eldobni a zsákokat (a fekete terület a képen jobbra), Baráti könnyed játékok alkalmával csak az elülső határvonalat szoktuk betartani, hogy ne lépjünk a tábla elé, oldal irányba nem szoktuk mérni, ki mennyire áll.


A játék menete

Egyéni verseny: ketten versenyeznek egymás ellen. A tábla két oldalán állnak, és felváltva dobják el a 4-4 zsákjukat. Utána átsétálnak a másik táblához, mindenki a vele szemközti oldalra - azaz a következő körben mindenkinek a másik oldalán lesz a tábla az előző körhöz képest. Most onnan dobják el felváltva a 4-4 zsákjukat arra a táblára, ami mellett az előző körben álltak.

A cornhole játék egyik nagyon fontos eleme, hogy a dobó játékos sosem áll pont szemben a táblával, amire dob (hiszen pont szemben a másik tábla van), így mindig egy picit átlósan kell dobni a zsákot, hogy eltaláljuk a szemközti táblát. Az egyéni verseny ilyen szempontból a legnehezebb, mert az átlós dobáson felül az átsétálással a tábla minden egyes körben átkerül a másik oldalunkra. Azaz az egyik körben jobbról balra kell átlósan dobni a zsákokat, hogy eltaláljuk a szemközti táblát, a következő körben pedig balról jobbra kell átlósan dobni.

Páros verseny: négyen játszanak egy pályán, mind a két tábla mellett áll 1-1 játékos. A szemben álló két játékos van együtt (ők közösen gyűjtik a pontokat), és versenyeznek a másik két játékos ellen - mindenki a mellette álló játékossal küzd. Az egyéni versennyel ellentétben itt dobás után nem sétálnak át a játékosok a másik táblához, mindenki marad a helyén az egész játszma alatt. Miután a két játékos eldobta a 4-4 zsákját, ők pihennek a következő körben, ekkor a szemközti táblánál álló két játékos dobja a zsákjaikat felváltva vissza erre a táblára. A páros tagjai nem cserélgethetik a zsákokat - azaz a szemben álló játékosoknak ugyanazt a négy zsákot kell oda és vissza dobni egy játszma alatt.

Mivel nem sétálnak át a játékosok, ez azt is jelenti, hogy minden játékos az egész játszma alatt ugyanabba az átlós irányba dobja a zsákokat, azaz vagy mindig jobbról balra, vagy mindig balról jobbra. Érdemes a pároknak megegyezni játék előtt, hogy ki melyik oldalon szeretne állni - melyik irányba tud ügyesebben dobni (bár a nemzetközi  versenyeken a játszmák kiírásánál az is szerepel, hogy a páros tagjainak melyik táblánál kell állniuk, de a kijelzőn meg lehet cserélni a páros tagjait, és elfogadott, hogy ezt meg is tegyék).

A normál páros versenynél a párok együtt neveznek be - egyénileg nem lehet nevezni. Vannak speciális páros versenyek is, amikre mindenki egyénileg nevez be, de a játék során mindig páros verseny folyik.

Blind Draw verseny: a játék kezdete előtt sorsolással kap mindenki egy párt magának, és vele lesz párban az összes játszmában az egész verseny alatt. Ebben a versenyben nagyobb szerepe van a szerencsének, hogy ki kit kap párnak maga mellé.

SWAP verseny: ugyanúgy indul, mint a Blind Draw, azaz az első játszma előtt mindenki sorsolással kap egy párt magának, viszont a selejtezők alatt a második játszmától mindig valaki más lesz a párunk, mégpedig egy olyan játékos, aki az előző játszmák alatt hasonló eredményt ért el, mint mi. Azaz ennél a versenyszámnál kisebb a szerencse szerepe - mikor az egyenes kieséses szakaszra mindenki megkapja a végleges párját, az egyes párok tagjainak cornhole tudás-különbsége nagy valószínűséggel hasonló lesz.

Crew Cup (Csapat verseny): ritka versenyszám, hasonló a Blind Draw-hoz, azaz egyéni nevezés van, és a játék kezdete előtt sorsolással mindenki egy négy fős csapatba kerül, a csapatok tagjai már nem cserélődnek a verseny alatt. Egy játszmában két csapat versenyez egymás ellen (azaz összesen nyolcan játszanak egy pályán), mégpedig úgy, hogy mindkét tábla mindkét oldalán 2-2 játékos áll, a csapattagok egymással szemben. A csapatoknak ugyanúgy 4-4 cornhole zsákjuk van, azaz egy körben a két csapattag osztozik a 4 zsákon és felváltva dob el 2-2 zsákot, mindezt persze felválta dobják a másik csapat két játékosa ellen. Ebben a versenyben tehát egy játékos egy körben csak 2 zsákot dob el. A következő körben akik most dobtak pihenni fognak, és a szemben lévő 2-2 játékos dobja majd vissza a zsákjaikat felváltva.


A pontozás

Bármilyen versenyszámról is legyen szó, egy körben mindig 4-4 zsák lesz eldobva felváltva - ebben sosincs különbség. A pontokat mindig csak a körök végén számoljuk össze. Persze érdemes kör közben is fejben számolni, hogy tudjuk éppen mi az állás, de mivel egy táblán lévő zsák még leeshet a földre a kör végére, ha egy másik zsák lelöki, vagy a táblán lévő zsákot egy másik zsák belöki a lyukba, ezért csak azután számoljuk össze a pontokat, miután mind a nyolc zsák el lett dobva.

Alapszabály, hogy amelyik zsák az eldobás után bármi máshoz hozzáér a táblán vagy egy másik zsákon kívül, az érvénytelen és kiesik a játékból. A "bármi másba" beletartozik a talaj, mennyezet, belógó faág, stb., bármi. Ezért az a zsák is érvénytelen, amelyik a földről pattan fel a táblára, vagy lelóg a tábláról és hozzáér a földhöz. Az érvénytelen zsákot, amennyiben közvetlenül a tábla előtt van a földön, vagy a táblán van, rögtön el kell távolítani, mielőtt a következő zsákot eldobják.

A kör végén tehát jöhet a számolás: amelyik zsák a lyukba esett az 3 pontot ér, amelyik a táblán van az 1 pontot ér (az érvénytelen zsák 0 pontot ér). Viszont minden kör végén csak az a játékos/csapat szerez pontot, amelyiknek sikerült több pontot dobnia az ellenfelénél – és csak annyi pontot szerez, amennyivel többet dobott az ellenfélnél.

Példa:

"A" játékos bedobott két zsákot a lyukba (2 x 3 = 6 pont), egyet a táblára dobott (1 pont), egyet pedig a földre dobott (0 pont), azaz összesen 7 pontot dobott.

"B" játékos egy zsákot dobott be a lyukba (3 pont), három zsákot pedig a táblára dobott (3 x 1 = 3 pont), azaz összesen 6 pontot dobott.

Ebben az esetben az "A" játékos/csapat szerez pontot, mert többet dobott, mint "B" játékos (7 vs. 6 pont), és "A" játékos/csapat 1 pontot szerez, mivel 1 ponttal dobott többet, mint "B" játékos. Így az első kör után "A" játékos/csapat vezet 1:0-ra.

A játszmát az a játékos/csapat nyeri, aki eléri vagy túllépi a 21 pontot.

A játszma elején a két játékos sorsolással dönti el, hogy ki fog kezdeni az első körben. Ezt hagyományosan egy cornhole zsákkal sorsolják ki: a zsákot a csúszósabb oldalával lefelé megpörgetve rádobják a táblára. A zsákok egyik oldalán a varrás vastagabb (ahol le lett zárva a zsák miután meg lett töltve) - amelyik játékos felé néz a zsáknak ez az oldala a pörgetés után, az kezdi majd a játékot. Ezután minden körben az a játékos/csapat fog kezdeni, aki legutoljára pontot szerzett. Ha egy körben senki nem szerzett pontot (mindkét játékos ugyanannyi pontot dobott - cornhole nyelven "wash"), akkor az a játékos/csapat kezd a következő körben, aki az előző körben is kezdett.

A cornhole-ban nem ritka, hogy egy játékos/csapat nagy hátrányból is meg tud nyerni egy játszmát. Már velünk is előfordult, hogy 0-20 állásból végül nyerni tudtunk 21-20-ra (ez persze azért ritka, és nem tét mérkőzésen volt). De Bende például a 2025-ös ACL Europe Slovakia Open Junior versenyen a negyeddöntőben 2-14-es állásból tudott nyerni 21-14-re.

Készítsd el weboldaladat ingyen!